Συμβουλές

Χρήσιμες συμβουλές για τη φροντίδα και τη συντήρηση των ελαστικών σας.

Πόσο σημαντικό τμήμα του οχήματός μου είναι τα Ελαστικά;

Τα ελαστικά θεωρούνται συχνά ως ένα ασήμαντο τμήμα του αυτοκινήτου. Τίποτε δεν απέχει περισσότερο από την αλήθεια. Τα ελαστικά είναι η μοναδική επαφή του αυτοκινήτου με το δρόμο.

Σας καλούμε να ανακαλύψετε τί είναι τα ελαστικά στην πραγματικότητα: ένα κρίσιμο, υψηλής ποιότητας, στοιχείο του αμαξώματος, που σχεδιάζεται ειδικά για τα σύγχρονα, υψηλών επιδόσεων αυτοκίνητα. Τα ελαστικά δεν αρκεί να ταιριάζουν στα ποικίλα διαφορετικά συστήματα ανάρτησης και να αντιδρούν με ακρίβεια στις εντολές οδήγησης, αλλά πρέπει επίσης να κυλούν ομαλά και να είναι ανθεκτικά. Πάνω από όλα, όμως, για να διατηρούν τα οχήματα με ασφάλεια και σιγουριά στο δρόμο, τα ελαστικά πρέπει να μπορούν να αντεπεξέλθουν στις δυνάμεις που ασκούνται επάνω τους στο φρενάρισμα, την επιτάχυνση ή τη στροφή. Η ικανότητα αυτή είναι ακόμη πιο σημαντική όταν ο δρόμος είναι βρεγμένος και ολισθηρός ή όταν καλύπτεται με χιόνι ή πάγο. Έχοντας λοιπόν κατά νου την ασφάλειά σας, να μερικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να φροντίσετε σωστά τα ελαστικά σας.

Βεβαιωθείτε ότι θα φτάσετε με ασφάλεια.

Πόσο σημαντικός είναι ο έλεγχος της πίεσης των ελαστικών;

Η πίεση των ελαστικών παίζει καθοριστικό ρόλο στη διάρκεια ζωής και την ασφαλή απόδοση των ελαστικών σας. Οι πιέσεις των ελαστικών ορίζονται ξεχωριστά για κάθε μοντέλο οχήματος  από τους κατασκευαστές ελαστικών και αυτοκινήτων. Συμβουλευθείτε το εγχειρίδιο χρήσης ή κοιτάξτε στο πώμα του ρεζερβουάρ, στις πόρτες του οχήματος ή στο ντουλαπάκι των γαντιών για να βρείτε τη σωστή πίεση των ελαστικών για το όχημά σας.

Η υποπίεση ή υπερπίεση ενός ελαστικού προκαλεί μείωση της ικανότητάς του για σωστή πρόσφυση στο δρόμο. Έτσι δεν προκαλείται μόνο υπερβολική ή ακανόνιστη φθορά του πέλματος, αλλά υπάρχει και αρνητική επίδραση στους χειρισμούς, κάτι που μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα επικίνδυνο στις στροφές με μεγάλη ταχύτητα.

Αν η πίεση δεν είναι επαρκής για το φορτίο που μεταφέρεται, η θερμοκρασία του ελαστικού αυξάνεται λόγω συνεχών κάμψεων. Η υπερβολική θερμοκρασία μπορεί να προκαλέσει ζημιά στη δομή του ελαστικού,  ή ακόμα και την καταστροφή του.

Συνιστούμε:

Να ελέγχετε την πίεση των ελαστικών σας κάθε δύο εβδομάδες και να την ρυθμίζετε αναλόγως. Να θυμάστε να ελέγχετε τα ελαστικά σας μόνο όταν είναι κρύα και όχι όταν είναι ακόμη ζεστά από την οδήγηση. Επίσης, μην ξεχνάτε να ελέγχετε τη ρεζέρβα σας, αφού ποτέ δεν ξέρετε πότε μπορεί να σας χρειαστεί. Παρακαλούμε αναφερθείτε στις επιπλέον πληροφορίες του κατασκευαστή του οχήματός σας σχετικά με τη ρεζέρβα σας.

Πως να αποφύγω ζημιές και φθορά;

Τα ελαστικά παθαίνουν ζημιές χωρίς καν να το γνωρίζει ο οδηγός. Αν ανακαλύψετε ή υποψιαστείτε κάποια ζημιά, ζητήστε αμέσως από έναν επαγγελματία να ελέγξει το ελαστικό σας.

Συνιστούμε:

Αν πρέπει να περάσετε πάνω από κάποιο εμπόδιο, πλησιάστε το αργά – και όσο γίνεται πιο κάθετα. Ελέγχετε τακτικά τα ελαστικά σας για εξωτερικές ζημιές όπως κοψίματα, ρωγμές και φουσκώματα.

Πόσο σημαντικό είναι το βάθος του πέλματος των ελαστικών μου και πως να το ελέγχω;

Ξεχωριστή προσοχή χρειάζεται το πέλμα του ελαστικού – έχει σημαντική επίπτωση σε πολλά κριτήρια απόδοσης. Ένας σημαντικός παράγοντας είναι το βάθος του πέλματος του ελαστικού, που πρέπει σύμφωνα με το νόμο να είναι τουλάχιστον 2.0 mm. Αν οδηγείτε με μικρότερο βάθος, διακινδυνεύετε να πληρώσετε πρόστιμο ή να σας χρεωθούν πόντοι (point system).

Οι Δείκτες Φθοράς Πέλματος [Tread Wear Indicators (TWI’s)] είναι σημαντικά εργαλεία για τον καθορισμό του εναπομείναντος βάθους πέλματος. Πρόκειται για ανυψωμένα σημεία στις κύριες διαμήκεις αυλακώσεις του πέλματος, ομοιόμορφα κατανεμημένες γύρω από την περιφέρεια του ελαστικού, οι οποίες φτάνουν στο ίδιο επίπεδο με το υπόλοιπο σχέδιο πέλματος όταν αυτό φτάσει το ελάχιστο νόμιμο βάθος του 2.0 mm.

Συνιστούμε:

Επειδή τα φθαρμένα ελαστικά αυξάνουν πολύ τον κίνδυνο για υδρολίσθηση και μειώνουν την ικανότητα φρεναρίσματος στο βρεγμένο, συνιστούμε με έμφαση στους οδηγούς να αλλάζουν ελαστικά πριν φτάσουν στο νόμιμο ελάχιστο βάθος πέλματος.

Ένας καλός πρακτικός κανόνας είναι να αλλάζετε τα θερινά ελαστικά στα 3 mm και τα χειμερινά ελαστικά στα 4 mm εναπομείναντος βάθους πέλματος.

Πως μπορώ να βρω την ημερομηνία κατασκευής των ελαστικών μου;

Η διάρκεια ζωής ενός ελαστικού είναι αθροιστική συνάρτηση των συνθηκών αποθήκευσης, στοιβάγματος, εναλλαγής θέσεων και σέρβις, στις οποίες το ελαστικό έχει υποστεί κατά τη διάρκεια της ζωής του (φορτίο, ταχύτητα, πίεση αέρα, ζημιά κατά την οδήγηση κλπ). Ο ακριβής προσδιορισμός της διάρκειας ζωής ενός συγκεκριμένου ελαστικού σε πραγματικό χρόνο δεν είναι δυνατός, αφού οι συνθήκες σέρβις ποικίλουν.

Για να μπορείτε να ελέγχετε πότε κατασκευάστηκε το ελαστικό, οι μεγαλύτερες εταιρείες ελαστικών χρησιμοποιούν ένα κοινό σύστημα κωδικοποίησης. Ο κωδικός αυτός βρίσκεται στο πλευρικό τοίχωμα του ελαστικού σας. Σε ελαστικά κατασκευασμένα μετά το 1999 τα 4 τελευταία ψηφία ταυτοποιούν την ημερομηνία κατασκευής. Τα δύο πρώτα από αυτά τα 4 ψηφία ταυτοποιούν την εβδομάδα κατασκευής. Τα δύο τελευταία ψηφία ταυτοποιούν το έτος κατασκευής. Π.χ. ένα ελαστικό με αριθμό 2207 κατασκευάστηκε την 22η εβδομάδα του 2007.

Συνιστούμε:

Όλα τα ελαστικά (και η ρεζέρβα) που έχουν κατασκευαστεί περισσότερα από 10 χρόνια πριν, πρέπει να αντικατασταθούν από νέα ελαστικά, ακόμα κι αν φαίνονται από την εξωτερική τους εμφάνιση  χρησιμοποιήσιμα και το βάθος πέλματος δεν έχει φτάσει το ελάχιστο.

Ποιός είναι ο μέσος όρος ζωής των ελαστικών;

Ομέσος όρος ωφέλιμης ζωής ενός ελαστικού κυμαίνεται μεταξύ 30-40.000 χιλιομέτρων ή περίπου 2-3 χρόνια. Βέβαια αυτό αποτελεί μια μέτρηση μέσου όρου αφού δεν είναι δυνατό να υπολογιστούν οι συνθήκες στις οποίες ο εκάστοτε οδηγός κινεί το αυτοκίνητό του. Αν π.χ. κάποιος δεν έχει διανύσει τα χιλιόμετρα που προαναφέραμε αλλά κινεί το αυτοκίνητο στο όριο, τότε, όπως είναι λογικό, τα λάστιχα θα φθαρούν σαφώς πιο γρήγορα.

  • Η φθορά βρίσκεται σε συνάρτηση και με τις αναρτήσεις και με τα σχετικά με αυτή εξαρτήματα (π.χ. αμορτισέρ, ελατήρια). Μια λανθασμένη ρύθμιση στους τροχούς του ίδιου άξονα θα έχει ως αποτέλεσμα διαφορετική από την ενδεδειγμένη θετική ή αρνητική γωνία κάμπερ με συνέπεια την ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών.
  • Άλλος ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για την κατάσταση των ελαστικών είναι ο χρόνος της αποθήκευσης και οι συνθήκες της. Υπάρχει η πιθανότητα να αγοράσετε ένα ελαστικό που να δείχνει καινούργιο και το βάθος των αυλακώσεών του να είναι ικανοποιητικό αλλά πολύ γρήγορα να χάσει τα χαρακτηριστικά του. Ακόμα και σε ένα αυτοκίνητο που δεν κινείται τα ελαστικά εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες χάνουν μεγάλο μέρος των χαρακτηριστικών τους.


Τι να προσέξετε

  • Ένα ελαστικό που χάνει όλο του τον αέρα πρέπει να πηγαίνει άμεσα για επισκευή. Ακόμα κι αν κινηθείτε για μικρό χρονικό διάστημα, ο έλεγχός του είναι αναγκαίος καθώς είναι πολύ πιθανό να έχει καταστραφεί ο σκελετός του και να χρειάζεται αντικατάσταση.
  • Χρησιμοποιήστε ελαστικά ανάλογα με το είδος του δρόμου όπου κινείστε. Ένα ασφάλτινο ελαστικό αν πατάει συνέχεια σε χώμα είναι πολύ φυσικό να φθαρεί πιο σύντομα ακόμα και να σκάσει απροειδοποίητα.
  • Η προσφιλής συνήθεια του ανεβάσματος στο πεζοδρόμιο είναι μια από τις βασικές αιτίες για να χαλάσουμε το σκελετό του ελαστικού -κυρίως στο πλάγιο τμήμα του που είναι και πιο ευπαθές. Σε κάποιο απότομο ανέβασμα το ελαστικό μπορεί ακόμα και να σχιστεί.
  • Αλλάζοντας ελαστικά είναι καλό να αλλάζετε και τη βαλβίδα καθώς μια προβληματική βαλβίδα μπορεί να χάνει αέρα σταδιακά, γεγονός που εκτός άλλων είναι και επικίνδυνο για τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου.
  • Μην ξεχνάτε πως η μακρά ακινησία και παραμονή στον ήλιο φθείρει τα λάστιχα. Η υψηλή θερμοκρασία αφαιρεί σταδιακά την πίεση με αποτέλεσμα το ελαστικό να κάθεται αφού παραμορφώνεται και ο σκελετός του, ενώ οδηγεί και σε πολυμερισμό του ελαστικού καθιστώντας το άχρηστο. Ελέγχετε συχνά την πίεση και καλύψτε τα από τον ήλιο.
  • Μην ξεχνάτε το μικρότερο επιτρεπτό βάθος που πρέπει να έχουν οι αυλακώσεις του ελαστικού είναι 2 χιλιοστά.

Πώς αλλάζουμε με ασφάλεια ένα ελαστικό στο δρόμο;

H αλλαγή ελαστικού είναι διαδικασία πολύ εύκολη για τους περισσότερους. Ωστόσο, όπως και κάθε μικροεπισκευή, υπάρχουν 2-3 λεπτομέρειες που πρέπει να προσέξουμε, ώστε η αλλαγή να γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

  • Χαλαρώνουμε τις βίδες με το αυτοκίνητο στο έδαφος
    Το να ξεσφίξουμε τα μπουλόνια απαιτεί δύναμη και αρκετή προσπάθεια. Φυσικά, ο καλύτερος τρόπος είναι να το κάνουμε πιέζοντας το κλειδί με το πόδι. Το σημαντικό όμως είναι να το πράξουμε, όσο ο τροχός πατάει στο έδαφος και πριν το σηκώσουμε με το γρύλλο. Διαφορετικά, θα γυρίζει προς την κατεύθυνση που εμείς πιέζουμε και θα μας δυσκολέψει περισσότερο. Φυσικά, στη φάση αυτή, απλά τα ξεσφίγγουμε, χωρίς να τα ξεδιδώνουμε τελείως!
  • Ξεβιδώνουμε και βιδώνουμε σταυρωτά
    Η δύναμη με την οποία τα μπουλόνια "πιάνουν" στον τροχό, είναι μεγάλη. Γι αυτό πρέπει να τα ξεβιδώνουμε και να τα βιδώνουμε σταυρωτά. Αν, δηλαδή, ο τροχός έχει 4, τότε, πρώτα ξεβιδώνουμε το μπουλόνι που βρίσκεται επάνω, έπειτα αυτό που είναι κάτω και συνεχίζουμε αντίστοιχα. Σε διαφορετική περίπτωση, υπάρχει κίνδυνος να στραβώσουν οι βίδες του τροχού στις οποίες "πιάνουν" τα μπουλόνια, τόσο από την πίεση που ασκούν όσο είναι σφιγμένα, όσο και από το βάρος του τροχού.
  • Προσοχή στο μπουλόνι ασφαλείας
    Σε πολλά αυτοκίνητα, ειδικά σε αυτά με ακριβές ζάντες, ένα από τα μπουλόνια του τροχού είναι ασφαλείας. Απαιτεί, δηλαδή, ένα ειδικό διαφορετικό κλειδί για να ξεβιδωθεί, προκειμένου να μην μπορεί ο καθένας να κλέψει τη ζάντα. Είναι λοιπόν σημαντικό, το επιπλέον αυτό κλειδί να το έχουμε πάντα μαζί μας, καθώς αν αυτό δε συμβεί, τότε δεν μπορούμε ν' αλλάξουμε λάστιχο.

  • Πάντα με προσοχή
    Όπως είναι λογικό, οφείλουμε σε μια τέτοια διαδικασία να είμαστε πολύ προσεκτικοί, προκειμένου ν' αποφύγουμε οποιονδήποτε τραυματισμό. Αρχικά λοιπόν, είμαστε εκ του νόμου υποχρεωμένοι να τοποθετήσουμε το προειδοποιητικό τρίγωνο σε απόσταση τουλάχιστον 100 μέτρων από το σημείο που ακινητοποιήσαμε το αυτοκίνητό μας. Παράλληλα, όταν έχουμε σηκώσει το αυτοκίνητο με το γρύλλο, δεν πρέπει -ούτε για λίγα δευτερόλεπτα- να βάλουμε κάποιο μέρος του σώματός μας κάτω από το αυτοκίνητο. Αντιλαμβάνεστε, ότι αν σπάσει ο γρύλλος ή αν πέσει, γιατί δεν τον έχουμε τοποθετήσει καλά, τα πράγματα μπορεί να γίνουν επικίνδυνα.